Traditioner

I Børnehuset Badutski har vi forskellige traditioner, der alle har til formål at give genkendelsens glæder og skabe faste holdepunkter i det enkelte barns liv.

Ud over at vores traditioner er båret af kultur, er de også båret af formålet, fællesskabet og samværet i sig selv. Gamle traditioner videreføres fra pædagogerne til børnenene og fra barn til barn, og de hjælper med at skabe forståelse for både egne og andres traditioner og kulturelle baggrunde.

Fastelavn

Når vi holder fastelavn, begynder vi i ugerne op til at pynte op i fællesskab med børnene. Vi laver masker og fastelavnsris og maler fastelavnstønderne. Vi snakker også om traditionen, synger fastelavnssange, læser historier og leger ”bide til bolle”. På selve dagen kan børnene komme i udklædning, hvis de har lyst – vi har også udklædning i huset, som børnene gerne må bruge, så alle kan være med i fællesskabet. Vi bager fastelavnsboller, slår katten af tønden og kårer årets kattekonge og kattedronning.

Påske og spirer

Når det er påske, bruger vi anledningen til at tale med børnene om forårets ankomst. Sammen med børnene sår vi karse, maler påskeæg og laver påskekyllinger. Børnene laver også gækkebreve, som de kan få med hjem, og det er med til at skabe en god sammenhæng mellem institution og hjem. Fredagen inden påske holder vi påskefrokost på stuerne, og vores køkken forbereder en lækker påskemenu.

Sommerfest

Vores årlige sommerfest holder vi i juni måned, inden vi går på sommerferie. Børn og forældre inviteres til en hyggelig eftermiddag, hvor alle medbringer en ret til en fælles buffet. Derudover er der forskellige boder med aktiviteter, som børn og forældre kan prøve sammen, og børnene får mulighed for at vise jer forældre deres yndlingssteder i huset.

Forældrearbejdsdag

Vores forældreråd står for den årlige forældrearbejdsdag, hvor både forældre og børn er sammen om at arbejde på forskellige projekter i vores hus eller på legepladsen. Det er en rigtig god mulighed for, at børnene kan opleve sammenhæng mellem hjemmet og institutionen, og så giver det jer forældre en mulighed for at møde de andre forældre og se jeres barn være med sine kammerater.

Halloween

Vi fejrer halloween den sidste fredag i oktober, og det gør vi altid ud fra børnenes perspektiv, så det passer til børnenes forskellige aldersgrupper. Vi læser bøger som ”Laban det venlige spøgelse”, der er med til at skabe en stemning af ”hyggelig uhygge”. Vi laver også masker og edderkoppespind, og vi udhuler, skærer og maler græskar.

Børnene kan også komme i udklædning, hvis de har lyst, eller de klæde sig ud med de ting, vi har her i huset. Vi spiser græskarsuppe til frokost og ”uhyggelige fingre” om eftermiddagen.

Jul

Vores juletradition løber igennem hele december, hvor vi tænker julehygge ind i de pædagogiske aktiviteter. Til morgensamlingen synger vi julesange og læser julehistorier, og vi pynter huset op med lyskæder og elektriske stearinlys for at skabe en særligt hyggelig stemning, og vi tæller, hvor mange dage der er til juleaften. Vi klippe-klistrer og pynter huset sammen med børnene, laver kreative julegaver, og børnene med til at bage julekager.

En fredag eftermiddag i december holder vi et hyggeligt julearrangement for børn og forældre. Her går de største børnehavebørn luciaoptog, og så har vi forskellige værksteder, hvor I for eksempel kan klippe-klistrer, spise en æbleskive eller en klementin og få en kop kaffe.